Bogata, atrakcyjna oferta sklepu internetowego, wyróżniające się na tle konkurencji ceny produktów i tysiące złotych włożone w promocję sklepu i stworzenie przejrzystej, zachęcającej do zakupów strony internetowej? Świetnie! To z pewnością aspekty, które ułatwiają odniesienie sukcesu w branży e-commerce. Jednak nie można zapomnieć o tym, że z perspektywy konsumenta równie istotny jest koszt dostawy. Nie wierzysz? W takim razie postaramy się przekonać Cię do tego przy pomocy poniższego artykułu. Zapraszamy do lektury!
Tańsze przesyłki kurierskie – czy klienci naprawdę zwracają na to uwagę?
Wbrew pozorom, pytanie wcale nie jest tak banalne, jak mogłoby się wydawać. Z doświadczenia wiemy, że wielu mniej doświadczonych przedsiębiorców i osób, które dopiero startują ze sklepem online, upatruje zysku – nawet niewielkiego – na każdym polu, mylnie sądząc, że to, czy przesyłki kurierskie będą kosztowały pięć złotych mniej czy więcej, nie ma znaczenia. Badania pokazują jednak, że jest zupełnie inaczej.
Czy koszt dostawy może wpływać na sprzedaż w sklepie internetowym? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto zapoznać się z badaniami, które zostały opublikowane w zaprezentowanym kilka tygodni temu raporcie „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowanym wspólnie przez Gemius, Polskie Badania Internetu i iAB Polska.
Badaniu, którego celem było poznanie zachowań, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online wśród polskich internautów. Ponad 1500 osób w wieku 15 i więcej lat zapytano między innymi, z jakimi problemami podczas kupowania online spotkali się oni podczas ostatnich dwunastu miesięcy. Okazało się, że aż 25% badanych spotkało się ze zbyt wysokimi kosztami dostawy – powszechniejszym problemem były tylko natrętne reklamy produktów oglądanych wcześniej (26%) i długie oczekiwanie na dostawę produktu (31%).
Przesyłki kurierskie w niższej cenie – czy mogą poprawić wyniki sprzedaży?
Powiedzmy sobie wprost: nawet tania dostawa nie rozwiąże ot tak problemu z niską sprzedażą. Wynika to z faktu, że podczas zakupów konsumenci oceniają różne czynniki: nie tylko koszty i formy dostawy, ale też dostępne formy płatności, estetykę strony internetowej, czy – ocenianą często na podstawie subiektywnych kryteriów – wiarygodność firmy. Niewystarczające zaangażowanie w jeden z tych aspektów może pogrzebać sprzedaż sklepu, nawet jeśli przedsiębiorca zadbał o wszystkie inne.
Jednak oferując przesyłki kurierskie w niższych cenach, zdecydowanie możemy poprawić wyniki sprzedażowe. W tym miejscu warto raz jeszcze zajrzeć do raportu „E-commerce w Polsce 2022”, w którym zapytano internautów, co skłoniłoby ich do kupowania przez Internet, oraz – tych, którzy przyznają się do kupowania online – co skłoniłoby ich do częstszego kupowania online? Okazuje się, że w obu przypadkach niższy koszt dostawy odgrywałby dużą rolę.
● Co skłoniłoby Cię do kupowania przez Internet? – odpowiedź „niższe koszty dostawy” zgromadziła 32% głosów, ustępując miejsca tylko odpowiedzi „niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych” (33%).
● Co skłoniłoby Cię do częstszego kupowania przez Internet? – „niższe koszty dostawy” wskazało aż 51% osób – jest odpowiedź, która znalazła się ex aequo na pierwszym miejscu razem z „niższymi cenami niż w sklepach tradycyjnych”.
Niższy koszt dostawy – porady
Jeżeli chcesz wprowadzić tanią dostawę do swojego sklepu internetowego, przede wszystkim zadbaj o odpowiednią umowę z doświadczonym kurierem, który dysponuje atrakcyjną ofertą, takim jak firma GLS (z ofertą tej firmy możesz zapoznać się na przykład na stronie internetowej w tym miejscu: https://gls-group.com/PL/pl/wysylanie-paczek/przesylki-krajowe/kurier-Krakow).
Co jeszcze możesz zrobić?
– Sprawdź, czy koszt przesyłki kurierskiej faktycznie poprawi sprzedaż – najlepszym sposobem, na sprawdzenie, czy tańsza dostawa poprawi wyniki sprzedaży, jest przetestowanie tego rozwiązania. Najpierw wprowadź relatywnie wysoką cenę dostawy i przez jakiś czas obserwuj sprzedaż, a następnie cenę dostawy obniż o około 30% – po pewnym czasie powinieneś zauważyć efekty obniżki.
– Wprowadź do oferty darmową dostawę – brzmi jak szaleństwo? Niekoniecznie! Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na obniżkę dostawy (wiemy, jakie są realia, to nie zawsze jest możliwe!), wypróbuj okazyjną darmową dostawę: np. w okresach wzmożonego zainteresowania Twoją ofertą, podczas wybranych weekendów lub jako nagrodę dla stałych klientów.
– Monitoruj zachowania konkurencji – regularnie sprawdzaj, jaką cenę wysyłki oferują firmy będące dla Ciebie konkurencją. Nawet jeśli wysyłka w Twoim sklepie jest droższa tylko o 5-10% niż u konkurencji, może się to przyczyniać do rezygnacji z zakupów u Ciebie.
Kurier GLS – tanie i szybkie dostawy w e-commerce
Najważniejsze jest jednak to, by wybrać firmę kurierską, która oferuje tanie, szybkie i bezpieczne dostawy dla e-commerce. Przykładem takiej firmy jest na przykład wspomniana wcześniej GLS – jej rozwiązania logistyczne oraz wysoka liczba magazynów, punktów odbioru i nadania nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie umożliwia tanie dowożenie towarów w błyskawicznym tempie pod wskazany adres.